Rhizom betyder rotsystem, det är en slingrande och dynamisk bild av rötter som drar iväg och korsas åt alla olika håll. Det brukar även liknas vid en spaghettiröra.
Den poetiska bilden av rhizomet används ofta i pedagogiska sammanhang när en pratar om lärande och kunskapande (framförallt är begreppet kopplat till Reggio Emilia och dess pedagogiska filosofi). Det vill sätta fingret på att lärande inte är något som sker linjärt eller kontrollerat, istället är det något som tar sina egna vägar och bygger vidare på tidigare erfarenheter på ibland oförutsägbara vis. I en människas liv hänger allt ihop, vi lever en helhet, och kanske särskilt barn delar inte upp sin värld i åtskilda kategorier. Något som hände hemma under frukosten kan återkomma under dagen och relateras i en annan situation t.ex. på förskolan.
Barnets egna motivation och associationer är byggstenar för lärandet. Därför kan vi erbjuda aktiviteter och ha syften med dessa men därefter behöver vi vara lyhörda för vad barnen visar oss och uppmärksamma vad vi ser att de riktar sin blick mot. Även om vi vuxna kan ha en idé om vad vi vill att barnet ska upptäcka eller lära sig av en viss aktivitet, är det långt ifrån säkert att det är just detta som sker 🙃 Att vara flexibel för att en ritstund plötsligt blev en dans eller att bokstäverna fick liv och blev små figurer att leka med – är en positiv inställning till lärande och motivation. Kanske lärandet tog en annan vändning än vi tänkt men det betyder inte att det inte var meningsfullt för barnet, det kan vara rötter som leder till nya upptäckter eller andra spännande riktningar 💚